نظریه مسئولیت مداری انسان: رهیافت اخلاقی در کشاورزی و محیطزیست
نویسنده
چکیده مقاله:
حفظ و توسعه کشاورزی و منابع طبیعی به سازههای چندی از جمله معنوی و نرمافزاری بستگی دارد. از سازههای عمده نرمافزاری میتوان به اخلاق کشاورزی و زیستمحیطی اشاره داشت. در ارزیابی اخلاقی رفتار، برنامهها و اقدامات در بخش کشاورزی نظریههای متنوعی مطرح شده که رایجترین آنها از بعد قابلیت مراوده و بهرهبرداری بین کاربران عبارتند از: نظریه پیامد گرایی (فایده باوری)، فضیلت گرایی و حق- تکلیف گرایی. با توجه به فراوانی آموزههای اسلامی در زمینههای اخلاق زیستمحیطی و کشاورزی، ضرورت تدوین تعریفی از نظریهای بومی احساس شد و در این راستا این پژوهش طراحی و اجرا گردید. با واکاوی منابع علمی و نظرات علمای اسلامی و اندیشمندان و با توجه به مؤلفههای یک نظریه اخلاقی زیستمحیطی، نظریه اخلاق کشاورزی «مسئولیت مداری انسان» تبیین شد. برای انجام پژوهش از روششناسی مطالعات تطبیقی، تحقیقات اسنادی و فن دلفی استفاده گردید. آزمودنیهای تحقیق در سه دور اجرای فن دلفی متخصصین الهیات و اخلاق - آشنا با مفاهیم اخلاق زیستمحیطی- و اساتید منابع طبیعی و ترویج کشاورزی آشنا با مبانی اخلاقی را شامل شدند. از نتایج به دست آمده میتوان به تنظیم فهرستی با 40 معیار برای ارزیابی نظریههای اخلاق کشاورزی و زیستمحیطی نام برد. این تحقیق نشان داد که هر یک از نظریههای مذکور از توانمندی خاصی برخوردارند ولی در برخی از ابعاد ضعیف بوده و یا بینظر هستند، لکن در مقایسه با سایر نظریهها، نظریه "مسئولیت مداری انسان" در اکثر سنجهها از امتیاز بالایی برخورداراست. مقایسه آماری بین چهار نظریه نشان داد که نظریه مسئولیت مداری انسان با اختلاف معنیداری از سه نظریه دیگر برای ارزیابی رفتارها نسبت به کشاورزی و محیطزیست کاراتر است. بر اساس یافتهها توصیه میشود از نظریه مسئولیت مداری انسان در تهیه پیوست فرهنگی برنامههای توسعه کشاورزی و زیستمحیطی، در پرورش بعد اخلاقی کارشناسان و برنامه ریزان و حتی در محاکم قضایی و داوری استفاده گردد.
منابع مشابه
نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامتمحور ارایه میکند. طبانگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاههای رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجشگر بر خواستهها، تصمیمها و رفتارهای آدمی تعریف میکند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار میبرد: حد و...
متن کاملنظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی
محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامت محور ارایه می کند. طب انگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاه های رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجش گر بر خواسته ها، تصمیم ها و رفتارهای آدمی تعریف می کند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار می برد: حد و...
متن کاملبررسی دیدگاه جان فیشر در باب نسبتِ علم پیشینِ الهی و مسئولیت اخلاقی انسان
این نوشتار متکفّل تبیین و بررسی رهیافت جدیدی از جان مارتین فیشر در حل تعارض احتمالی میان علم خطاناپذیر و سابق خداوند با مسئولیت اخلاقی عامل است. اگر چه فیشر از یکسو اوصافی چون علم را از ویژگیهای ذاتی و خطاناپذیر الهی برشمرده و همچنین خداوند را متصف به ازلیت زمانی غیرتومیستی در همان چارچوب زمانی موجودات مادی میکند و در نهایت، اصل ثبات گذشته و فقدان کنترل انسان بر رخدادهای انقضاء یافتهٔ زمانی ...
متن کاملسازمان اخلاقی و تأثیر آن بر مسئولیت اجتماعی سازمان در ستاد وزارت جهاد کشاورزی
هدف این پژوهش بررسی سازمان اخلاقی و تأثیر آن بر مسئولیت اجتماعی سازمان در وزارت جهاد کشاورزی است. در این پژوهش پنج فرضیه مورد بررسی قرار گرفته است. نمونه پژوهش شامل 313 نفر از کارکنان ستاد وزارت جهاد کشاورزی است که با روش نمونهگیری چند مرحلهای انتخاب شدهاند. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی- همبستگی است. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای مختلف سازمان اخلاقی مسئولیت اجتماعی و برای تجزیه و ...
متن کاملاثر رابطه مداری بر قضاوتهای اخلاقی حسابرسان
این پژوهش ارتباط میان مولفه فرهنگی رابطه مداری و قضاوت اخلاقی حسابرسان در192 نفر از حسابرسان شاغل در سازمان حسابرسی و موسسات خصوصی حسابرسی را بر اساس نظریه پیوندهای اجتماعی بررسی می نماید. این نظریه فعالیت های اقتصادی را بر اساس روابط اجتماعی میان گروه های مختلف اجتماعی ، تفسیر و تحلیل می نماید. در این نظریه، ساختار شبکه های اجتماعی، منبع مهمی در دسترسی به فرصت های شغلی جدید و فعالیت اقتصادی اس...
متن کاملمسئولیت اخلاقی در نگاه ملاصدرا
مباحث مربوط به مسئولیت اخلاقی گرچه مبحثی مشخصی در آثار ملاصدرا ندارد اما در لابهلای آثارش قابل مشاهده است. او با ابتکاراتی در زمینۀ اصالت وجود، تشکیک وجود، شئونات نفس و علت غایی، مسئولیت اخلاقی را دارای لوازمی میداند که عمل، عامل و اتحاد عمل، عامل و معمول را شامل میشود. عامل هم باید دارای شرایط ایجابی باشد، از جمله اختیار، قدرت و علم، و هم شرایط سلبی که عبارتند از جهل، کدورت معاصی، خبث نفس و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 12 شماره 1
صفحات 149- 163
تاریخ انتشار 2016-09-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023